mandag 19. august 2013

Rolig start på uken og fun-fact!

Hei, og god mandag alle sammen!

Jeg sitter her på kontoret og tar meg en 5min pause, med kaffekoppen og litt titting i mitt favoritt interiørblad. Viktig å ikke starte uken for hardt ;-)

20130819-131619.jpg

Jeg har jo bablet mye om en viss edelsten som jeg venter veldig på. Og i forbindelse med denne, har jeg jo også fått en fornyet interesse for gull og andre edle metaller.
I helgen lærte jeg nemlig hvor gull egentlig kommer fra, noe jeg syntes var veldig interessant! Jeg har jo tidligere trodd at gull er noe som har blitt dannet her på jorden, men der tok jeg visst feil.

Inntil nå nylig har forskerne trodd at gull kun dannes i supernova.
Men for ikke lenge siden, så forskerne en kollisjon mellom 2nøytronstjerner (En nøytronstjerne er en stjerne som er i siste fasen av "Livet"/Døene stjerne)
De så kollisjonen gjennom Hubble teleskopet, og de kunne faktisk se at gull og platina, ble skapt. Er ikke dette fantastisk? Så nå svever det 2 store måner, verdt "10octillion dollars" rundt i verdensrommet.

Gullet som nå finnes på jorden, havnet her under er meteorregn for milliarder av år siden.

Her en illustrasjon av prosessen:


Jeg kan vel ikke si annet enn at det er svært passende at det kommer fra rommet. Denne Amora-edelstenen som jeg har skrevet litt om, har nemlig den samme sammensetningen som stjernestøv. Det er jo nesten litt romantisk! ;-)



Ha en fortsatt super mandag, alle sammen!
Vi blogges litt senere :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar